Винний експерт Роман Ремеєв: «Просеко» і «шампанське» на етикетках – це обман

Про розвиток українського виноробства, вибір якісного вина в магазині без особливих знань, маркетингові види алкоголю, правильні келихи для вина, вибір алкоголю на новорічний стіл, різницю між ігристим вином і шампанським та як уникнути похмілля на ранок в інтерв’ю РБК-Україна розповів винний експерт Роман Ремеєв.

Незадовго до початку повномасштабної війни українська виноробна галузь почала активно розвиватися. У 2019 році українське ігристе вино увійшло в 10 найкращих на конкурсі London Wine Competition.
За два роки, у 2021, Україна привезла 29 відзнак з конкурсу Decanter World Wine Awards 2021 у Лондоні. Це стало ще одним свідченням репутації України як виноробної країни.
Крафтові виробники не стоять на місці: з’являються нові імена, нові смаки та підходи до вирощування винограду. Наприклад, цього року в Україні створили найвищий виноградник над рівнем моря – 500 метрів – у селі Кваси на Закарпатті. Разом із виноробством розвивається й винна культура населення.
З чого почати знайомство з вином, шампанським та ігристим, що вибрати до новорічного столу, як вдало поєднувати алкоголь зі стравами та як не відчувати похмілля на ранок читайте в інтерв’ю РБК-Україна з винним експертом Романом Ремеєвим.

Це скорочена версія нашої розмови. Повне інтерв’ю дивіться на YouTube-каналі РБК-Україна.

– Чи модно, на вашу думку, зараз розбиратися у вині?
– Звісно, тенденція висхідна, і це факт. Тому що ми всі реагуємо на зовнішній світ. В Америці, в Європі, в Азії вино починає сильно розвиватися, як культура. Тому, звісно, до нас воно також трошки доходить.
– В Україні з’являється зараз багато виробників. Зокрема, закарпатське вино виходить на свій пік. Як зараз, на ваш погляд, розвивається винна культура в Україні?
– Вона, звісно, на початковому етапі, але є тенденція до зростання. Вони (винороби — ред.) роблять правильні речі, бо колись головною проблемою для українського виноробства було те, що дуже великі бренди лобіювали певні законодавчі рішення, що не дозволяло маленьким брендам створювати своє вино.
Потім ця ситуація змінилася, почали з’являтися класні, нові, амбітні, молоді, готові ризикувати винороби. Але, звісно, з певних причин зараз все сильно пригальмувалося, тому я не можу сказати, що зараз є якийсь бурхливий розвиток.
Але ми хоча б не зупинилися, і одна з таких причин, чому не зупинилися, тому що створився певний попит на українське вино в Європі, з’явилися українські експортери або імпортні компанії в країнах Європи, які щось привозять, щось продають.
Я знаю, що у класних українських виноробень проблем з продажами немає, тобто тенденція хороша.
– У нас немає перекосу на попит на міцніший алкоголь?
– На жаль, економічна ситуація в країні не така стабільна, тому це не мотивує розбиратися у вині, інвестувати більше коштів у цей напрямок. Тому, звісно, я думаю, що за масовістю міцний алкоголь забирає найбільшу частку.
Але потрохи люди просто перестають пити, або стають пити менше. І для того, щоб знайти якусь альтернативу, шукають менш міцні алкогольні напої. Тому я сподіваюся, що міцного будуть пити менше, ніж колись пили, хоча міцний алкоголь більш доступний і більш ефективний, на жаль, в якомусь сенсі.
Якщо в цілому, міцний алкоголь все одно лідирує. Але якщо казати про правильні тенденції, то я думаю, що вино буде з’їдати цю частку, бо люди хочуть переходити на щось менш агресивне.
– На що нам орієнтуватись, щоб придбати смачне вино в магазині?
– Знаєте, на що більшість орієнтується і ви, я думаю, також? На етикетку. Вона повинна бути такою, яка нам сподобається. Це перше, на що ми реагуємо. Друге, звісно, цінник.
Коли не вистачає знань про вино, про сорти винограду, про регіони, ми обираємо навмання або шукаємо спеціаліста, якщо ми у винному магазині, який допоможе вибрати те, що нам потрібно. Це єдиний спосіб більш-менш нормально обрати.
Якщо у вас нема винного спеціаліста і ви не в спеціальному місці, а вам треба хоч якось це зробити, то два варіанти: або ви повністю ризикуєте, або використовуєте застосунки на телефоні.
Ви скануєте етикетку та отримуєте інформацію про вино, а найголовніше, ви бачите коментарі людей, які пили це вино. Це достатньо модерновий підхід до того, як себе не обманути або вибрати те, що вам буде подобатись в магазині, де немає винного спеціаліста.
– Якщо орієнтуватися тільки на маркування «сухе», «напівсухе», «напівсолодке», чи говорить це щось про смаки взагалі?
– Є міф про те, що напівсолодкі та солодкі вина – це погані вина. Це не так. Це різні категорії суто за смаком і кількістю цукру. Якщо вам подобаються більш солодкі вина, ви берете напівсолодкі або солодкі. Якщо вам подобаються сухі вина, то ви іноді можете дозволити собі напівсухе, але будете брати здебільшого сухі вина.
Кількість цукру не є ознакою якості вина насамперед. Але недоліки солодкого й напівсолодкого вина полягають у тому, що коли ви п’єте їх із солоною їжею, то це частіше за все несмачно. Тому що солона їжа робить солодке або напівсолодке ще більш солодким через поєднання смаків.
А через те, що ми здебільшого їмо солону їжу, то сухе вино пасує більше з точки зору базових смакових поєднань. Я про те, що краще не бути снобом, а пити те, що подобається. І тільки в той момент, коли у вашій голові з’являється зацікавленість в тому, яке ще вино є, ви пробуєте далі.
Тоді через зацікавленість ваш шлях розвитку та інтеграції в культуру вина проходить природно.

Поєднання білого вина з рибою, а червоного – з м’ясом є класичним і безпрограшним (фото: РБК-Україна)
– Чи можете ви назвати сорти або позиції, які є суто маркетинговими?
– Чесно кажучи, мало таких позицій існує. Тобто це треба називати дуже конкретні бренди. Але кожен продукт, який продається, повинен мати вплив або природного, або цілеспрямовано маркетингу. Звісно, великі компанії та бренди мають маркетологів, мають бюджети, мають можливості зробити так, щоб ви дізналися про цей бренд.
Ви знаєте про просеко. Ви ж дізналися про нього не просто так. Тому що Італія має надію, що про просеко дізнаються всі, почнуть його купляти. Податки будуть надходити в їхню країну, тому вони вкладають гроші в розвиток не виробника просеко, а категорії просеко.
Далі всередині починається внутрішній маркетинг. Бренд бореться за свою аудиторію. Але сама категорія розвивається, продається й промотується. Тож, це просто нормально.
Є більш популярні речі. Чи можна назвати їх маркетингом? Ні, це просто історія про те, коли в якусь категорію вклали гроші, тому що знали, що вона отримує відгук від споживача.
Так було завжди з ігристим вином, не тільки з просеко, і це абсолютно нормально. Так було з шампанським спочатку, як з цілою категорією, яке ми чомусь думаємо, що треба відкривати на Новий рік. Чому в голові є цей патерн? Тому що нам його певним чином вклали. А потім шампанське стало дорогим, недоступним для багатьох, з’явилися більш альтернативні позиції.
– Розкажіть, як форма келиха впливає на смак вина та які вибирати.
– Щоби збагнути, наскільки келих важливий, візьміть вино й розлийте його в три різних келихи. Ви дуже швидко зрозумієте, що аромати різні. Можна буде зробити вже практичний висновок, що келих, його форма, вага, товщина сильно впливають на те, як ви будете відчувати вино.
Вдома, я вважаю, треба вибирати один універсальний келих, який буде підходити під все. Тоді у вас ніколи не буде проблем. Він має вигляд подібний до тюльпана. Він не маленький, достатньо великий. У нього стандартна форма, тому в ньому вино проявляється правильно, чітко і рівно. Класно, коли вина десь 125 мл у келисі.

Для домашнього використання найкраще придбати один вид тюльпаноподібних келихів (фото: РБК-Україна)
– Як правильно тримати келих?
– Головне – не тримати за келих за основну частину, тому що ви залишаєте відбитки та нагріваєте вино теплом своїх рук.
– А що скажете про кагор як вино? Чи можна його вважати взагалі хорошим? У моїх очах у нього не дуже хороша репутація, якщо по-чесному.
– Категорія «каор» — це історично французьке вино, яке є там до сьогодні. І це апелясьйон (юридично визнане і захищене географічне зазначення, що використовується для найменування місця вирощування винограду для вина, сиру, масла тощо, а також для географічно-брендованого маркування самих продуктів — ред.), який називається Каор, де роблять сухе червоне вино, вирощують сорт винограду Мальбек, який там називається «Кот» з додатком Мерло.
У нас кагор саме з певних історичних причин склався як категорія солодкого, насиченого, кріпленого вина. Чи є воно апріорі поганим? Ні. А тепер шукаймо в категорії кагорів щось якісніше і навпаки.
Якщо ви йдете в магазин, берете пляшку за 50-80 гривень, розраховувати на те, що ви отримаєте якісний продукт, даремно. Якщо ви підвищуєте цінову категорію, розумієте, що є виробники, які намагаються зробити це ж вино більш якісно, то чом би й ні?
Є альтернатива з Молдови, яка називається «Пастораль». Є певні українські виноробні, які роблять якісніші кагори. Тому казати, що пити солодке вино кріплене – це несмак, неправильно, якщо це подобається людям.
– З чим новорічним поєднувати кагор?
– На Новий рік його не купують.
– Але все-таки, якщо хтось хоче.
– Все дуже просто. Шоколад і шоколадні десерти, солодка випічка. Це можуть бути горішки, сухофрукти. Ось і все. Головне правило в таких історіях – це те, що вино повинно бути солодшим за десерт і тоді воно більш-менш нормально балансує.
– Пропоную інтерактив. Я називаю страву з новорічного столу, а ви назвіть, яке вино до неї пасувало б. Олів’є з лікарською ковбасою.
– Сухе, ігристе вино або шампанське. Чим менше цукру, тим краще.
– Крабовий салат.
– Крабовий салат схожа історія, але тут можна взяти біле сухе вино з відносно високою кислотністю, але більш щільним тілом. Це може бути якісніше Піно Гріджіо, і це буде окей.
– Холодець.
– Знаєте, що можна до нього подати? Я б спробував мозельське або ельзаське вино, сухе. Навіть друге було б цікавіше, тому що в нього більше тіла і висока кислотність. Тому було б класно.
– Фаршировані яйця.
– Знову повертаємось до шампанського. Якщо будуть гриби, то воно буде доросліше, буде цікавіше.
– І новорічний десерт Наполеон.
– О, це штука, яку я поєднував би з солодкими мускатами півдня Італії. Там є така категорія Пасіто, от я б і звідти щось взяв.
– Романе, ви говорили, що часто люди обирають алкогольні напої, дивлячись на цінники. От ми зараз буквально дивимося на цінники. Стоїть вино за 520, 740 і за 1 500 гривень. Чи варто мені орієнтуватися на ціну, щоб вибрати смачне вино?
– Правильне питання, тому що ви сказали смачне чи не смачне. Смачне –винятково для вас. Тож, наша ціль обирати не за ціною, а за смаковою категорією.
Я не повинен давати вам щось за 1 000-1 500 гривень. Майже завжди це не так працює. Я спочатку дізнаюся, що вам подобається в цілому, і там буду вибирати або щось простіше, або щось складніше.
Дуже часта помилка людей, які починають свій шлях у вині, що вони думають: «Так, я зараз візьму за 1 500, і буде супер смачно». Ні. Спочатку треба зрозуміти, що саме для вас смачно. І тоді рухатись залежно від категорії.
Тому якщо ставити питання, чи важлива ціна, якийсь абсолютний мінімум важливий, але якщо ми вже зайшли в категорію, то більше-менше – це тільки тоді, коли ви відчуєте різницю.
– Яка різниця між ігристим вином і шампанським?
– Ігристе вино – це категорія. Ігристе може бути з Франції, Австралії, Німеччини, України тощо. Якщо ми кажемо «шампанське», то це категорія в окремій країні, в окремому регіоні, виготовлене за окремими правилами, щоб мати право називатися шампанським.
Якщо воно зроблене в регіоні Шампань, у Франції, але з порушенням загальних правил, це буде ігристе вино, або якась своя назва.
Така ж історія з просекко. Ми не можемо в Україні купити українське просекко. Тому що просекко – це захищена італійська категорія.
– Тоді як в СРСР могло існувати «радянське» чи «артемівське» шампанське?
– Не знаю, чи існує взагалі таке зараз. Деякі виробники не хочуть працювати за правилами ЄС, пишуть на етикетці те, що захочуть. Тобто вони порушують правила Євросоюзу, коли пишуть «шампанське». В Україні воно може мати свою назву.
Є приклад українського винороба з Ізмаїлу. Він шукав назву для свого ігристого вина, і він не може називати його шампанським, тому вигадав, що воно буде називатися «бісер». Йому подобається. Це його право.
Так може зробити кожна категорія або регіон, але писати «просеко», «шампанське» і тому подібне на етикетках – це обман.
– Існує також стереотип, що від шампанського на ранок болітиме голова. Чи це правда та як вибрати таке, від якого не болітиме голова?
– Є люди, в яких вуглекислий газ з алкоголем, тим паче якщо це ігристе солодке вино, викликає головний біль. І, на жаль, немає інших варіантів, окрім як не пити. Можна пити «тихе вино» (не ігристе, без бульбашок — ред.) І все буде окей. Тому тут, на жаль, якщо ви відчуваєте, що це не ваше, то це не ваше.

На ранкове похмілля впливає не якість алкоголю, а його міцність і кількість (фото: РБК-Україна)
– Чи впливає якість алкоголю на похмілля?
– Якщо ми залишимось лише на вині, приберемо міцний алкоголь, то якість по суті не дуже впливає. Є вино, яке для мене не існує. Це умовно якісь пакетовані напої по 50 гривень. Я туди навіть не заходжу.
У мене є порада: якщо ви поки фінансово не готові інвестувати в пляшку вина за 200 гривень, купуйте пиво чи сидр, щось, що буде у своїй категорії якісним, а не поганим в категорії вина. Я так завжди робив і буду робити, якщо в мене обмежений бюджет.
Якщо в когось вино буде за 3 000 гривень, а в мене – за 200 гривень, боліти голова в нас буде однаково, якщо це одна категорія вина по алкоголю. А ось далі можна вибирати, як зменшити похмілля.
Насамперед якщо вино сухе, то це краще, тому що з цукром і алкоголем організму набагато складніше себе поводити, ніж просто з алкоголем.
Якщо ви хочете менше похмілля, то треба вибирати вина з нижчою кількістю алкоголю. Що червоні, що білі.
А далі не треба поспішати. Ви не можете пити швидкими ковтками. Тому це треба робити більш розмірено, і тоді вино буде надходити в організм не так швидко й оброблятися також буде легше.
Крім того, треба їсти, це також буде допомагати. Не пийте на ніч. О 19 ви сіли за вечерю, до 21 попили, а далі перейдіть на воду.
– Чи потрібно пити воду між келихами вина?
– Так. Чим більше, тим краще буде вам. Вона розбавляє. Ви просто вип’єте менше вина, якщо будете пити воду, повірте мені.

Нагадаємо, що раніше у нас вийшло інтерв’ю з лікарем-ендокринологом і дієтологом Катериною Толстіковою про народні методи лікування, «помолодшання» хвороб, самолікування, прийом БАДів і вітамінів та переїдання на свята.
Читайте також інтерв’ю РБК-Україна із главою УГКЦ, Верховним архієпископом Києво-Галицьким, Блаженнішим Святославом про те, як повномасштабна війна змінила українських вірян, стосунки з українською владою, Папою Франциском і ПЦУ, загрози від московського православ’я та новий календар.

Арсен Мірзоян: Коли почалася війна, старі артисти взялися допомагати, а молоді — розкручувати себе

Про поїздки на фронт, початок стосунків з Тонею Матвієнко, бронювання зірок, про молодих співаків та співачок, які стали популярними на тлі війни, про збори коштів концертами та бажання долучитися до війська — в інтерв’ю РБК-Україна розповів співак та заслужений артист Арсен Мірзоян.

Арсену Мірзояну 46 років, свій шлях до слави він почав з «Голосу країни», де познайомився з Тонею Матвієнко, яка стала його дружиною та народила від нього доньку. Ще з 2014 року Арсен зосередився на допомозі ЗСУ, а на тлі повномасштабної війни став ще більше робити для військових.
РБК-Україна розпитало Мірзояна про стосунки з дружиною, покійну Ніну Матвієнко, виховання дітей та те, чому вважає деяких артистів TikTok-волонтерами.

– Як на ваші стосунки з Антоніною вплинула повномасштабна війна?
– Вони стали більш міцними. Ми пів року не бачилися, з повномасштабки, і зрозуміли на власному прикладі, які люди бувають дурні, коли сваряться через побутові історії. Зрозуміли, як дуже швидко закінчується все.
– А як ви реагуєте на чутки про розлучення?
– Ми сміємося. А піарник Тоні каже, що це прикольно — ми нічого не робимо, а про нас щось несеться. По-перше, до нас ніхто з журналістів не звертався, щоб ми спростували, або підтвердили. Ну і все. Люди говорять — і добре.
– Як взагалі двом артистам вдається жити разом і будувати стосунки? Ви конкуруєте як творчі люди?
– Ми, по-перше, артисти різних жанрів. І сама філософія в нас різна. Це зараз намагаємось знайти щось спільне в творчості. А так, ніхто нікуди не біжить, ніхто не женеться за чимось. Мене так вчили (не буду казати, хто саме), що потрібно не думати про успіх. Завжди треба думати про сенс, а не про гроші. Це і є творчість, я так живу. Це є сенс життя, і нам нема чим мірятись. Навіщо?

Мірзоян відповів на чутки про разлучення з Матвієнко (фото з особистого архіва співака)
– Нагороди, премії — для артистів це важливо? Для вас зокрема.
– Люди на ринку щось роблять. Вони, звісно, молодці. У мене інша історія, інший ринок. Хтось пише пісні, дотримуючись форматів, за щось воює. За ТОПи, перші місця і так далі. Все це, звісно, цікаво. Статуетки, нагороди на музичних фестивалях. Але користі від них насправді ніякої. Буває, всі полиці в статуетках, а роботи немає. Тому, думаю, основне мірило — чи хочуть тебе чути люди. Якщо ти музикою живеш — то живеш нею всюди.
Не женешся за шаблонами, призовими місцями, преміями. Зараз у мене багато виступів для військових. І концерт не триває годину. Співаю пів ночі, скільки завгодно годин. Буває, годин шість щось співаємо, можу борщу наварити, можу котлет насмажити між піснями. Можемо по позиціях поїздити. Коли я починав, мені Кадім Тарасов, режисер, сказав: «Мірозоян, роби все так, щоб тебе можна було поставити на полицю». А не виходить у мене. Не можна сказати, артист якого стилю я, рок-музикант, чи поп-музикант. Я не підпадаю під жодну номінацію, окрім як «автор виконавець».
– До слова, про перші місця. Зараз неочікувано в тренди вирвалася пісня Тоні «Кульбаби». Чому на вашу думку саме зараз так сталося?
– Просто деякі артисти, коли роблять треки, вкладають купу грошей, щоб пісня отак «пішла». Тоді це зрозумілий прогнозований результат, попадання в тренди. А тут — все сталося само собою. Радіємо цьому.

Мірзоян розповів про спілкування з військовими (фото надане співаком)
– Поговоримо про Ніну Матвієнко. Як вашій родині вдалося пережити втрату і як треба підтримувати партнера, коли йому доводиться ховати рідну людину?
– Я взагалі не знаю. Так погано, коли досвіду ні в кого немає, і ти не знаєш, як поводитись. Намагаєшся зайвий раз не нагадувати, не травмувати, а це може сприйматися взагалі протилежно. Тоня могла казати, що я такий неуважний, не турботливий. А я навпаки не хотів зайвий раз нагадувати. Важлива присутність друзів, дуже часто і багато, щоб вони приїжджали, просто посидіти. Бо кожен друг це якась нова картинка. Вже зараз Тоня відійшла.
– Нещодавно ваша дружина зізналася, що її мама була проти її стосунків з вами. Ви відчували це від Ніни Митрофанівни?
– В принципі, це прогнозовано було. Все починалося з дружби, проти якої ніхто не був. А коли почалося зустрічання, тут, може, я і сам проти був. Ми ж на початку просто товаришували, просто друзі. І я розумів, що треба тримати дистанцію. Ну і врешті-решт не втримались.

Мірзоян розповів, як виховує дітей (фото надане співаком)
– А з Ніною Митрофанівною вам швидко вдалося налагодити контакт, вже коли ви стали обранцем Антоніни?
– Так. Вона — мудра жінка. І життя є життям.
– Назвіть випадковий спогад про Ніну Матвієнко, про який ніхто не знає.
– У мене багато різних смішних випадків і сумних. Якось ракета вночі прилетіла, не стало води, електрики, і ми почали бігати по двору в пошуку чогось. Слава Богу, що був сніг на вулиці! Колись Ніні Митрофанівні подружка надарувала пластикових ваз, дуже багато. І ми як почали з нею збирати сніг в ті вази (сміється). Кажу: «Ну що, будемо жити». Вона набирає, сміється.
– Розкажіть, будь ласка, про вашу доньку. Як ви її виховуєте з Антоніною? Щось забороняєте?
– Ніна ходить в школу, там є соціум і це певне виховання вже. Це круто, є подружки, є спілкування. В ТікТоці не сидить багато, бувають онлайн ігри. Вона в реальному часі в якійсь грі бігає, і говорить з різними подружками одночасно. Але ми контролюємо, щоб не забагато часу проводила з гаджетами. Найкраще виховання — власний приклад, як на мене.

Донька Мірзояна (фото з особистого архіва співака)
– А з дітьми від першого шлюбу ви спілкуєтеся?
– З меншим менше, зі старшим — більше. Старший в Запоріжжі. Він там зараз на права здає — я наполягав, щоб він на курси пішов. Він студент, вчиться. З мого боку усіляка підтримка.
– Минулого року ви казали, що ваш старший син з вами жив. Чому переїхав?
– Там в нього друзі, кєнти, дівчата, навчання. Ну, коротше, соціум. Це дуже важливо.
– А молодший ваш синочок в Німеччині?
– Так-так. Вчиться. Вже вивчив німецьку, «шпрехає».

Мірзоян відверто розповів про стосунки в родині (фото надане співаком)
– На вашу думку за роки повномасштабної війни, як змінився наш шоу-бізнес? Тому що ми бачимо, що в нових артистів з’являється більше шансів і можливостей.
– Суспільство шукало щось нове. Коли почалось повномасштабна війна, старі артисти впряглися допомагати військовим, забули про шоу-бізнес, відклали на потім. Ми не говоримо про тих, хто втік, хто розгубився, та більшість почали допомагати Силам оборони. Не до співу було якось… А молоді артисти почали себе розкручувати. Отак молоді і прорвалися, поки старі мовчали. Пауза була величезною, а простір мав заповнюватися. І все сталося природно.
– Вас це сильно обурювало?
– Ну, ти дивишся на це зі сторони, і пригадуєш. Ніхто не знав, скільки протримається Київ. Ва-банк. І кожен вчинив по-своєму. Ми з Положинським скидались грошима, купували мішками овочі кожен ранок, відвозили волонтерам, вони готували, ми розвозили по шпиталях їжу. Заправляли каністри бензином для швидких. А вночі ділили три магазини, пачку патронів і один непідйомний бронік на двох.
У нас мав бути тур, я готувався, збирав кошти. Я тоді останні гроші витратив на три автівки. І ти оце ночами не спиш, їздиш, допомагаєш. Наприклад автівка не коштувала якихось дурних грошей. Я пам’ятаю, що купував джипи по дві-дві з половиною тисячі євро. Плюс треба їхати, їсти, десь ночувати. Якщо це було літо, то була ще нормальна економія, можна було спати на стоянці десь, в машині прямо. А якщо зима — то ні, потрібно в готель.
Ну і таким чином, ми перегнали приблизно 1000 автівок. Якщо в середньому все це помножити, то це серйозна сума. І це не враховуючи дрони, антидронові рушниці, РЕБи і все таке інше, починаючи з масхалатів до такмеда. І хочеться спостерігати колективну небайдужість, а не завжди бачиш.
Є така категорія, яку я називаю ТікТок-волонтерами. Читаєш в стрічці — певній бригаді потрібен Mavic 3T, мовляв, ми майже зібрали суму, треба купувати. Я пишу: «Завтра їду в цю бригаду, в мене є Mavic 3T, кому передати?». А мені кажуть: «Не треба». Чому? Тобто ви це робите заради того, щоб потім публічно самим відзвітувати? Мовляв, ми це зробили… Ну і я перестав слідкувати за всім цим. Люди читають новини, ТікТок-волонтерів, когось боготворять, когось хейтять… Але не треба брати дурного в голову, краще робити свою справу.

Мірзоян зізнався, що думає про броні для артистів (фото надане співаком)
– Коли ви зустрічаєтесь з військовими, виступаєте перед ними, що вони говорять, які в них настрої, як вони реагують на виступи?
– Дивіться, є артисти, які їздять на фронт з концертами. І я на них сам дивився, дивувався. Бо, виявляється, можна просто їздити та просто співати. Тебе саджають в автобус у твій вільний день, ти співаєш і одразу постиш. Мені це не близько. Ну, це моя субʼєктивна думка. Для мене краще, коли комбат може навіть не знати про приїзд артиста. Може знати медик, сержант головний. І тоді ми виїжджаємо на позиції, де людям звичайним не можна знаходитись. Звідти солдат ніхто не забере, і вони сидять в такому місці, де точно немає концертних залів. Є комбати, які заохочують приїзд. Вони кажуть: «Давай, Сєня, до нас!».
Всі вдягаємось в броню і прориваємося, вони вмикають РЕБи і мчимо. Головне — добігти. А були й дрони, й обстріли. Ми там живемо. Можуть зателефонувати та сказати: «В мене група після штурмів, вони вже всі на антидепресантах. Приїдь, поспіваємо». І я їду, бо хлопці після штурму їм треба психологічно вирватись. І я не з концертом їду, я щось необхідне везу, не хочеться їхати порожнім. У нас навіть так було, що ми гітару забували з собою взяти, купували терміново в Дружківці, потім продавали її на аукціоні.
– Зараз це активно обговорюється на тлі новорічних свят. Багато хто каже, що ми не можемо думати про свята та веселощі, а маємо сконцентруватися на допомозі, на війні. Ви поділяєте таку думку?
– Звісно, підтримую. Мова про звичайну свідомість. А за що ми воюємо? Щоб тут було мирне життя, щоб тут було все. А подивіться, як сфера розваг розгулялася, скільки набудовано готелів, скільки набудовано якихось розважальних центрів! І ти дивишся, скільки автівок 2023-2024 року випуску… Тил живе і навіть не розуміє, що відбувається.
– На тлі всього цього, що ви думаєте про відомих артистів-чоловіків, які не в Україні, а вже за кордоном?
– Мені не цікаво. Я пам’ятаю всіх абсолютно артистів і програмних директорів, які змінювали позицію по ситуації на ультрапатріотичну. Саме програмні свого часу ставили те сміття, формуючи смаки. Тепер змушені кричати, що все російське — лайно. А де ви всі раніше були?

Арсен Мірзоян висловився про артистів-зрадників (фото надане співаком)
– Розкажіть про збори. Як ви знаходите кошти на допомогу?
– Ми з родиною, я і Тоня, в середньому акумулюємо і витрачаємо на ЗСУ мільйон гривень в місяць. Це гонорари, благодійні акції. У нас немає «банок». Ми часто самі виступаємо організаторами благодійних подій, нам так зрозуміло: скільки точно зібрали, що можемо закупити та кому передаємо.
– А чому все частіше йдуть розмови про те, що певні артисти привозять з концертів з-за кордону не так багато грошей? Люди дійсно донатять менше, якщо вони не в Україні?
– Так і є. Середній чек донатів в Україні набагато вищий, ніж за кордоном. Крім поодиноких випадків, великих якихось заходів в Америці. Але це мова про діаспору, яка живе там давно. А якщо йдеться про Європу, то такої діаспори там немає. Там українці-біженці. Вони, скажімо так, у скрутному становищі. Бо деякі країни знизили розмір грошових виплат.
– Концерти за кордоном вам вже не дуже цікаві?
– Мені іноді дзвонять, кличуть в Америку на один концерт. А я що, Америки не бачив? Ви собі уявляєте, скільки я витрачу на дорогу, в якому стані я прилечу з цим джетлегом, поспіваю концерт. Ну і нащо? Я тут, в Україні, можу влаштувати виступ та зібрати, дай Боже, мільйон.
Тому питав тих, хто кличе в США: «Ви в Америці закриєте таку суму за один концерт?». Відповідь — ні. Ну от і вся розмова. Але є різні історії. Неймовірно працює діаспора Нью-Джерсі UWF, громада Коннектикуту. Тобто це має бути тур на декілька міст. Тоді це має сенс.

Мірзоян зізнався, чи готовий піти на фронт (фото надане співаком)
– Ви вже чули про те, що дуже часто потім починають порівнювати, хто саме та скільки привіз? А хтось на цьому робить рекламу…
– Мені все одно, аби робилось. Піартесь, що хочете робіть, але щоб допомога до хлопців доходила. Комусь важливо, щоб на переданому авто було його прізвище. Мені важливо, щоб пацани мали авто, і з завдання повернулись живими.
– А що ви думаєте, до речі, про бронювання артистів? Воно взагалі зараз доречне чи ні?
– Збройні Сили та Сили Оборони — це зріз суспільства. Обирають не за професією. Але якщо артист може допомагати грошима і морально підтримувати військових, то це теж важлива місія.

Мірзоян з військовими (фото з особистого архіву співака)
– Ви розглядали взагалі варіант вирушити на фронт?
– Та я часто кажу Макару (другу-військовому): «Шукай мені посаду». Він каже: «Не чуди, йди займайся машинами і так далі, ти ж все одно тут частіше, аніж вдома».
– А як би на Тоня відреагувала на це ваше бажання?
– Мова не про бажання. Я просто їй кажу, що всі там будемо. По-перше, треба знати з ким і куди. Добре йти до своїх — з ким вже спорідненими за ці часи стали.
– У вас не так давно вийшов міні-альбом «Позивні». Розкажіть про нього.
– Цей міні-альбом — це історії, прожиті з бійцями, написані з бійцями. Така собі збірка цитат, випадків, які заримовано у вірші. Кожна пісня — це імена, позивні, емоції, які запроторені в пісні.

Читайте також інтерв’ю актриси Тетяни Малкової, яка розповіла про життя на дві країни, стосунки з чоловіком, різницю між українським та польським кіно та заробітки акторів в умовах війни.

Усик опублікував народний гімн в підтримку борців з енергетичним терором РФ

Абсолютний чемпіон в суперважкій вазі Олександр Усик опублікував народний гімн «Битва за світло» в підтримку українських рятувальників, енергетиків ДТЕК та Сил ППО.
Українській боксер опублікував гімн на своїй сторінці в Instagram.

«Пісня, яка обʼєднала українців. Наш з вами народний гімн битви за світло. З безмежною повагою за ваш бій — ДТЕК, ДСНС, Повітряні сили», — написав Усик.
У створенні цієї композиції, яка народилась в рамках флешмобу протягом тижня до бою, взяли участь відомі українські артисти: Monatik, Надя Дорофєєва, Юлія Саніна, Onuka, Kazka, Otoy, Lida Lee, Dakh Daughters.
Крім того, до гімну долучився колишній Прем’єр-міністр Великої Британії Боріс Джонсон.
Основою для гімну стали звуки ударів Усика, які доповнюють робота українських ППО, рятувальників та енергетиків. Ключовим мотивом гімну стала українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть».
Анонс флешмобу в соц. мережах за добу набрав понад 3 млн переглядів.
Нагадаємо, Олександр Усик разом з ДТЕК створив ініціативу «Битва за світло» мета якої привернути увагу світової спільноти до обстрілів української енергетики.
Цієї осені вийшов документальний фільм «Битва за Світло», присвячений героїчній роботі українських енергетиків, рятувальників і бійців ППО. Олександр Усик також взяв участь у зйомках фільму, демонструючи свою підтримку тим, хто бореться з наслідками енергетичного терору.